Nieuws SV AVRM

Schieten met de Luvo 7,62x39 upper op een AR lower

Luvo semi automaat upper LA-15 A2 7,62 x 39
Piston uitvoering
Looplengte 14,5" 
Keymod Handguard
30-schots magazijn of 20 schots magazijn
Voorzien van Schuifkolf 
Handguard M-lok
Lower van Ar-15 
Bipod UTG Recon flex M-lok
Buschmaster grip vertical
Muzzle Brake Side Ported And Ported On Top Solid Machined
 

Optiek:

Zeiss MC Conquest Rifle Scope 6.5-20x 50mm Side Focus Target Turrets Mil-Dot Reticle Matte #43
-2x butler creek lens klapbare kapjes
-1 inch waterpas (anti cant)
op side mount rail Docter Sight II plus red dot

luvoupperarbase

luvoupperarbase

luvoupperarbase

luvoupperarbase

luvoupperarbase

luvoupperarbase

luvoupperarbase

 

Algemene leden vergadering SV AVRM 10 juli 2021

Algemene leden vergadering SV AVRM

Beste leden, 

Nu de coronaregels versoepeld zijn, wil het bestuur graag op 10 juli om 10 uur bij café de Sport in Posterholt de algemene ledenvergadering houden.
Normaal gesproken dient het bestuur dit 6 weken van te voren kenbaar te maken, maar gezien de moeilijkheden om een geschikte locatie en beschikbaarheid te vinden is deze tijd ingekort. 

Als er leden zijn die op de agenda nog ander punten besproken willen hebben dan verzoek ik hen dit zo spoedig mogelijk door te geven.

Mocht je om wat voor reden niet op de ledenvergadering aanwezig kunnen laat het dan even weten via de mail. 

Het adres van café de Sport in Posterholt is:

Hoofdstraat 174

6061 CH Posterholt 

 

Agenda ALV SV AVRM 2021  

  1. Opening  
  1. Vaststellen van de agenda  
  1. Mededelingen  
  1. Notulen ledenvergadering 2019  
  1. Verslag secretaris. 
  1. Verslag penningmeester. 
  1. Verslag boekjaar 2019/2020 
  1. Verslag kascommissie.  
  1. Verhoging contributie ja/nee 
  1. Buitenbanen 
  1. Wat verder ter tafel komt. 
  1. Rondvraag. 
  1. Sluit.

Groeten,

Bestuur SV AVRM

 

sv avrm

De Wbtr treedt 1 juli 2021 in werking; bent u al voorbereid?

(Bron: KNSA)

Over een maand treedt de Wbtr (Wet bestuur en toezicht rechtspersonen) in werking.
In deze nieuwsbrief bent u daarover al diverse malen uitgebreid geïnformeerd (23 december 2020, 25 februari 2021 en 25 maart 2021).
Wij hebben uiteengezet wat deze nieuwe wet voor uw schietsportvereniging betekent en of u daarvoor nu of wellicht pas later acties moet ondernemen.

Deze nieuwsbrieven zijn nog terug te lezen in de “Mijn KNSA omgeving”, en ook op onze website is die informatie over deze nieuwe wet inmiddels toegevoegd aan de pagina Wet- en regelgeving: https://www.knsa.nl/de-knsa/wet-en-regelgeving/wet-bestuuren-toezicht-rechtspersonen/

U als verenigingsbestuurder kunt daar alles lezen over de gevolgen van de Wbtr voor uw vereniging en er is ook een stappenplan opgenomen dat u stap voor stap daarin begeleidt; wij adviseren u die informatie te raadplegen, in verband met het wel of niet noodzakelijke aanpassen van uw statuten.
U treft daar ook een link aan naar de KNSA-modelstatuten voor verenigingen waarin ook rekening gehouden is met de nieuwe Wbtr.

Aandachtspunten voor schietsportverenigingen:

  • Taakvervulling bestuurders: In de Wbtr wordt nu specifiek bepaald dat bestuurders van een vereniging zich bij de vervulling van hun taak, moeten richten naar het belang van de rechtspersoon – in dit geval de schietsportvereniging.
  • Tegenstrijdig belang: Voorheen stond in de Wet dat, indien een vereniging een tegenstrijdig belang heeft met één of meerdere bestuurders van die vereniging, de algemene vergadering één of meerdere personen kon aanwijzen om die rechtspersoon te vertegenwoordigen. Dat verandert. De Wbtr bepaalt nu dat de geconflicteerde bestuurder niet mag deelnemen aan de beraadslagingen en besluitvormingen over het desbetreffende onderwerp. Dus wanneer er tijdens een bestuursvergadering of tijdens de algemene vergadering een onderwerp aan de orde is dat een tegenstrijdig belang kan hebben met één of meerdere bestuurders, mag/mogen die bestuurder(s) aan die gesprekken en besluitvorming niet deelnemen.

    Indien als gevolg daarvan, geen besluit kan worden genomen, is de algemene vergadering het aangewezen orgaan om het besluit te nemen, tenzij de statuten van de vereniging anders bepalen. De modelstatuten van de KNSA voor verenigingen bevatten een expliciete bepaling over het tegenstrijdig belang (zie artikel 8, lid 4). Indien geen expliciete bepaling over tegenstrijdig belang is opgenomen, hoeven de statuten niet aangepast te worden, als maar wordt voldaan aan de wettelijke bepaling van de Wbtr per 1 juli 2021.

    In de modelstatuten van de KNSA (artikel 8, lid 4) is voorts bepaald dat geen bestuurslid kan zijn diegene die op enigerlei wijze als privépersoon betrokken zijn bij de handel in wapens, munitie, schietsportartikelen, schietsportexploitatie of anderszins commerciële belangen hebben  die direct gelieerd zijn aan de schietsport. Deze voorwaarde is ook nog eens opgenomen in het Programma Basiscertificering van de KNSA.
  • Ontstentenis en beletregeling: Met de inwerkingtreding van de Wbtr moeten de statuten van verenigingen (en stichtingen) een bepaling bevatten waarin staat wat er moet gebeuren in het geval van ontstentenis of belet van alle bestuurders van de vereniging. Bij ontstentenis gaat het om een situatie waarbij een bestuurder om wat voor reden dan ook niet meer kan functioneren of is ontslagen. Bij belet kan het gaan om bijvoorbeeld langdurige ziekte of een schorsing van een bestuurder. In de statuten van de schietsportvereniging moet dus - eenvoudig gezegd - worden bepaald wie er beslissingen mag nemen als niemand van het bestuur dat meer kan. In de modelstatuten van de KNSA is hierover een bepaling opgenomen, waarvan de verenigingen gebruik kunnen maken (zie artikel 9.3). 

    Op grond van de Wbtr moeten verenigingen dus bij hun eerstvolgende statutenwijziging hierover een bepaling opnemen; dat kan al heel binnenkort zijn, maar mag ook pas over een paar jaar, en is pas aan de orde bij de eerstvolgende statutenwijziging. Verenigingen hoeven hiervoor dus ook niet naar de notaris te gaan. Die bepalingen uit de (oude) statuten komen automatisch te vervallen zodra de Wbtr in werking is getreden, en op die bepalingen kan dan ook geen beroep meer worden gedaan.
  • Aansprakelijkheid bestuurders: Voor bestuurders van verenigingen en dus ook schietsportverenigingen, geldt dat bij een faillissement de curator de bestuurders aansprakelijk kan stellen voor het tekort in faillissement, als het bestuur zijn taak onbehoorlijk heeft vervuld en het aannemelijk is dat dit een belangrijke oorzaak voor het faillissement is. Inhoudelijk wijzigt de aansprakelijkheid dus niet, maar het toepassingsbereik wordt uitgebreid.

    Verenigingen kunnen natuurlijk de risico’s op aansprakelijkheid verminderen door de juiste maatregelen te nemen. Daarbij moet u denken aan: de inschrijving van de juiste bestuurders in het handelsregister van de Kamer van Koophandel, zorgen voor notulen van vergaderingen en zo nodig een besluitenregister, leg schriftelijke overeenkomsten goed vast en pas het zogenaamde 4-ogenprincipe toe, zeker daar waar het financiële transacties betreft.
  • Meervoudig stemrecht: Het meervoudig stemrecht wordt beperkt. Dit betekent dat een bestuurder van een schietsportvereniging niet meer stemmen mag uitbrengen dan de rest van de bestuurders bij elkaar. Op deze manier wordt voorkomen dat één bestuurder alle zeggenschap heeft. Dat zou ook kunnen wanneer één bestuurder meerdere bestuursfuncties vervult en daarbij een meerderheid van stemmen in dat bestuur heeft.

    Mocht er in de statuten van de vereniging nog een regeling staan die deze situatie wel mogelijk maakt, dan blijft die nog uiterlijk vijf (5) jaar na de inwerkingtreding van de Wbtr bestaan (dus tot 1 juli 2026). Daarna komen deze regelingen te vervallen en moeten de statuten, zo nodig hierop worden aangepast.

    In de modelstatuten van de KNSA heeft nooit een dergelijke mogelijkheid gestaan, dus verenigingen die van dat model gebruik hebben gemaakt, hoeven hun statuten op dat punt niet aan te passen.

 

Wbtr-dossier inzake Wbtr:

Ook de nationale sportkoepel NOC*NSF heeft meer informatie over de Wbtr op internet geplaatst. Er is een dossier met een verzameling van informatie te vinden op: https://clubbase.sport.nl/kennisbank Dit dossier wordt zo nodig aangevuld met nieuwe informatie en biedt wellicht nog meer informatie voor verenigingen.

 

Stappenplan Wbtr voor KNSA-verenigingen

Als gevolg van deze nieuwe Wet bestuur en toezicht rechtspersonen, heeft de KNSA, met ondersteuning van NOC*NSF, een stappenplan op maat voor de schietsportverenigingen gemaakt.

Stap 1:    Statutenwijziging: ja of nee?

Met de inwerkingtreding van de nieuwe Wet bestuur en toezicht rechtspersonen hoeven verenigingsbesturen niet per 1 juli 2021 direct de statuten te wijzigen. Pas wanneer de vereniging de statuten in de komende tijd gaat wijzigen, is het noodzakelijk ook de wijzigingen die voortvloeien uit de Wbtr daarin op te nemen.

Dat betekent dat, als de vereniging op dit moment geen bepaling in haar statuten heeft opgenomen waarin staat wie besluiten mag nemen bij ontstentenis of belet van het voltallige bestuur, dan moet die bepaling alsnog in de statuten worden opgenomen. Dat hoeft niet direct; dat mag ook over een paar jaar bij de eerstvolgende statutenwijziging. U kunt daarvoor het model van de KNSA gebruiken; klik daarvoor hier: Model Statuten voor schietvereniging (zie artikel 9.3).

Stel dat in de statuten van de schietsportvereniging nog een regeling voorkomt dat één bestuurder meer stemmen zou kunnen uitbrengen dan het totaalaantal stemmen van de rest van de bestuurders bij elkaar, geldt die regeling nog tot uiterlijk vijf jaar na de inwerkingtreding van de Wbtr (1 juli 2021). Daarna komt die regeling te vervallen en dienen verenigingen op dat punt hun statuten te wijzigen. Verenigingen kunnen er ook voor kiezen om op dit punt hun statuten binnen vijf jaar te wijzigen.

Stap 2:    Aansprakelijkheid bestuur groter: ja of nee?

Met de Wbtr is het bereik van de aansprakelijkheid niet toegenomen. Wat wel gewijzigd is, is dat wanneer een vereniging – en dus ook een schietsportvereniging – met een faillissement te maken krijgt, de bestuurders persoonlijk aansprakelijk gesteld kunnen worden. De vereniging hoeft daarvoor niets te regelen; dat kan wel door uw bestuurders bijvoorbeeld voor die aansprakelijkheid te verzekeren. De KNSA biedt een dergelijke verzekering aan; als uw vereniging die nog niet heeft afgesloten, kunt u dat alsnog doen. Voor nadere informatie over die verzekering klik hier: Bestuurdersaansprakelijkheid.

Stap 3:   

Tegenstrijdig belang: ja of nee?

Voor bestuurders van schietsportverenigingen geldt reeds dat er geen belangenverstrengeling mag zijn. In het Programma Basiscertificering van de KNSA is in artikel 1.5 bepaald dat bestuursleden van de schietsportvereniging niet op enigerlei wijze als privépersoon betrokken mogen zijn bij de handel in wapens, munitie, schietbaanexploitatie en/of anderszins commerciële belangen mag hebben die direct zijn gelieerd aan de schietsport. De Wbtr voegt daaraan toe dat, wanneer er een tegenstrijdig belang is, de desbetreffende bestuurder aan de gesprekken en besluitvorming over dat onderwerp niet mag deelnemen. Mocht in dat geval geen besluit genomen kunnen worden, dan moet de Algemene Vergadering van de vereniging uiteindelijk het besluit nemen. De KNSA adviseert verenigingen om deze bepaling in de statuten op te nemen. Voor een model daarvoor klik hier: Model Statuten voor schietvereniging, artikel 8, lid 4.

De schietsportverenigingen zijn niet verplicht om deze bepaling op te nemen in de statuten, zolang de statuten niet de mogelijkheid bieden dat een conflicterende bestuurder mag deelnemen aan de beraadslagingen en de besluitvorming van de vereniging.

knsa

Herinnering verlengen verloven WWM regio Echt

(Bron: Politie)

Volgens onze administratie zijn er in de regio Echt per 14-6-2021 nog ongeveer 200 verlofhouders die hun verlof moeten verlengen.
De geldigheid van deze verloven eindigt per 1 juli 2021.
U moet wettelijk gezien minimaal 2 weken voor de einddatum van uw verlof een afspraak gemaakt hebben.
In onze agenda staan echter nog maar een beperkt aantal afspraken gepland.
Woont u in de regio Echt en bent u in bezit van een verlof inzake WWM verzoeken wij u dringend om alsnog zo spoedig mogelijk een afspraak te maken.
Kent u anderen die in het bezit zijn van de een verlof kunt u hen desgewenst uiteraard ook op deze herinnering wijzen.

Team Korpscheftaken

politie

Meer artikelen...

  1. Schieten met de Spaanse Mauser FR-8
  2. Schieten met de Naval P04 Luger 9mm
  3. Uitspraak rechtszaak over het weigeren van een erkenning voor meer dan 3 kg kruit - zaak 3
  4. Sportkantines per 5 juni 2021 weer open
  5. Vergunningen en verloven Politie Limburg: Update publieks contact
  6. Webinar Geweerschieten met wind
  7. Brief KCT verlenging verlof 2021, afspraak in de online agenda maken
  8. Binnen-schietbanen per 19 mei 2021 (onder voorbehoud) weer open
  9. Binnen-schietbanen blijven nog dicht
  10. Uitspraak Raad van State inzake wisselsets op je verlof, lower en upper
  11. Voornemen om bewaarloon wapens en munitie bij Politie te verhogen
  12. Pilot test-wedstrijd Geweer 24 april 2021: inschrijven is nu mogelijk!
  13. Algemene Rekenkamer doet onderzoek naar verlofverlening
  14. Top Nederlandse krijgsmacht schaamt zich tegenover de Navo
  15. Uitspraak rechtszaak over het weigeren van een erkenning voor meer dan 3 kg kruit - zaak 2
  16. Rechtszaak over het voorhanden hebben van meer dan 3 kilo kruit van erkenninghouders.
  17. Magazines Defensie Kiosk inzien
  18. Facebook live-sessie voor jagers, schutters en andere belangstellenden
  19. E-screener verder in de problemen
  20. Update: Binnen-schietbanen blijven gesloten tot en met 20 april 2021
  21. Publiekscontact afdeling kc-taken politie
  22. Korpscheftaken van Politie hervatten 3 maart 2021 hun werkzaamheden
  23. Verstrekking jachtaktes en Europese wapenpassen hervat
  24. Rechtbank beveelt deskundigenbericht e-screener
  25. Wet wapens en munitie: CDA en SP komen met motie
  26. Opnieuw een stevige set vragen van Chris van Dam, aan de minister van Justitie en Veiligheid
  27. De wet wapens en munitie moet op de schop zodat het allemaal simpeler en helder wordt
  28. Meerderheid Kamer stemt voor grondige herziening Wet wapens en munitie en opschorting e-screener met extra jaar
  29. Motie Van Dam leidt tot verder uitstel e-screener bestaande verlofhouders
  30. mobiele telefoon nummers check!
  31. Moties over herinvoering e-screener en herziening Wet Wapens en Munitie
  32. KNSA richt zich tot Tweede Kamer inzake e-screener, herziening Wwm en coronamaatregelen
  33. Jagersvereniging over herziening Wet Wapens en Munitie: ‘Grondige renovatie is nodig’
  34. VERLENGING LANDELIJKE COVID-19 MAATREGELEN KORPSCHEFTAKEN
  35. Politie KCT: Update betreffende de COVID-19 maatregelen
NAAR BOVEN
NAAR BENEDEN

svavrm

Wij gebruiken cookies op onze web site. Sommigen zijn essentieel voor het correct functioneren van de site, terwijl anderen ons helpen om de site en gebruikerservaring te verbeteren (tracking cookies). U kan zelf kiezen of u deze cookies wil toestaan of niet. Let op dat als u onze cookies weigert mogelijk niet alle functies van de site beschikbaar zijn.